Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dywersja na linii lubelskiej: Sprawcy zidentyfikowani
fot. MSWiA
Za dywersję na linii 7 koło przystanku Mika odpowiada rosyjski wywiad. Bezpośrednimi sprawcami było dwóch zwerbowanych przez Rosjan ukraińskich renegatów – ujawnił w Sejmie premier Donald Tusk. Zamachowcy zdążyli jednak uciec na Białoruś, zanim zostali rozpoznani.

– Intensywna praca służb i policji oraz prokuratury pozwoliła ustalić osoby odpowiedzialne za akt dywersji – poinformował Tusk, wywołując głośny aplauz na sali sejmowej. Według danych służb polskich i sojuszniczych byli nimi dwaj pracujący od dłuższego czasu dla Rosji obywatele Ukrainy. Jeden z nich został już we własnym kraju skazany za zdradę, jednak przed wydaniem wyroku uciekł na Białoruś. Werbowanie Ukraińców jest – jak przypomniał szef rządu – stałym modus operandi służb rosyjskich, które w razie ich zidentyfikowania lub schwytania chcą osiągnąć dodatkową korzyść w postaci podgrzania nastrojów antyukraińskich.

Do Polski obaj sprawcy przedostali się jesienią bieżącego roku, tuż przed zamachami. Następnie od razu opuścili Polskę przez przejście graniczne w Terespolu, gdy jeszcze nie zidentyfikowano ich jako winnych. – Na wyraźną prośbę prokuratury w tej chwili nie podam Państwu imion i nazwisk – zastrzegł Tusk, uzasadniając to dobrem trwających operacji. Te ostatnie (również w odniesieniu do współpracowników zamachowców) mają zakończyć się jeszcze dziś.

– Co do obu przypadków, mamy pewność, nie przypuszczenie, że próba wysadzenia torów oraz naruszenie infrastruktury kolejowej miały charakter intencjonalny. Miały swoich sprawców, których celem było doprowadzenie do katastrofy w ruchu kolejowym – podkreślił premier. Pierwszy akt dywersji polegał na umieszczeniu na torach stalowej obejmy, mającej wykoleić pociąg. Wykolejenie miało zostać zarejestrowane przez zamontowany przy torze telefon komórkowy z powerbankiem.

Drugim było szeroko przez nas opisywane wysadzenie fragmentu szyny w okolicy przystanku Mika na linii 7. Jak ustalono, zniszczeń dokonano w sobotę 15 listopada o 20:58 przy użyciu materiału wybuchowego C4, odpalony za pośrednictwem 300-metrowego kabla. – Na miejscu zdarzenia zabezpieczono też pewną ilość materiału wybuchowego, który nie zdetonował – poinformował Tusk.

Co warte podkreślenia, detonacji dokonano dokładnie w momencie przejazdu pociągu towarowego z Warszawy do Puław Eksplozja nie doprowadziła jednak do jego wykolejenia – powstała tylko niewielka wyrwa w podłodze jednego z wagonów. Uszkodzenia były na tyle niewielkie, że nie zauważył ich nawet jego maszynista. Jedna z mieszkanek okolicy zgłosiła policji, że słyszała huk, jednak prowadzone po zmroku poszukiwania nie dały rezultatu.

Na części linii kolejowych zostanie wprowadzony trzeci stopień alarmowy Charlie CRP. W praktyce oznacza to m. in. ograniczenie do minimum liczby miejsc ogólnodostępnych w obiektach i rejonach obiektów, ograniczenie możliwości parkowania pojazdów przy obiektach chronionych, a także wprowadzenie na polecenie ministra spraw wewnętrznych i administracji całodobowych dyżurów we wskazanych urzędach lub jednostkach organizacyjnych.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Zobacz również:

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Zobacz również:

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Infrastruktura

Mika: Tor po wysadzeniu naprawiony

Roman Czubiński 18 listopada 2025

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij